skip to Main Content
Observació de la Terra des de l'estratosfera amb l'Airbus Zephyr

Observació de la Terra des de l’estratosfera amb l’Airbus Zephyr

NewSpace

Motivació

Fins ara no hi havia cap tecnologia que ens permetés obtenir imatges d’un territori permanentment, sense interrupcions. Els satèl·lits d’Observació de la Terra només passen un o dos cops al dia per sobre de la nostra àrea d’interès. Els avions tripulats i els drons tenen una autonomia limitada.

Objectiu

Moltes institucions i empreses estan interessades en la monitoratge permanent del territori. Els casos d’ús van des de la seguretat, fins a les “smart cities” passant per les emergències (incendis forestals, per exemple) o la pesca il·legal.

Solució tecnològica

Els HAPS (High Altitude Pseudo-Satellites) són plataformes de vol permanent, de propulsió elèctrica alimentada amb energia solar, que volen durant mesos a l’estratosfera (a uns 20km d’alçada). L’avió Zephyr d’Airbus és el HAPS més avançat i està pensat per a oferir serveis d’observació de la Terra i connectivitat. OPAZ és la càrrega útil d’observació de la Terra per a Zephyr que s’ha dissenyat i construït a la seu que Airbus té a Catalunya.

Model de negoci

Airbus té una llarga tradició en observació de la Terra i connectivitat des de les seves constel·lacions de satèl·lits (SPOT, Pléiades, Pléiades Neo, TerraSAR, etc.). Zephyr i OPAZ són una nova capa d’observació d’altíssima resolució, d’àmbit regional i presència permanent, que Airbus posa a disposició dels seus clients.

Resultats

Zephyr i OPAZ acumulen ja 108 dies de vol a l’estratosfera repartits en tres campanyes, l’última de les quals ha superat els dos mesos de durada aquest any 2022 i ha transitat per l’espai aeri de tres països diferents. Membres de la seu barcelonina d’Airbus s’han responsabilitzat de les operacions d’observació de la Terra, dissenyant la missió, capturant les imatges i lliurant als clients la informació que havien sol·licitat.

Estat actual

Els propers anys 2023, 2024 i 2025 es veurà créixer el nombre de vols i la cartera de clients serà cada vegada més diversa. A més, Airbus participa amb la tecnologia HAPS en el projecte FIRE-RES, un projecte europeu liderat pel Centre de Ciència i Tecnologia Forestal de Catalunya que pretén prevenir i mitigar els grans incendis forestals. Volar a l’estratosfera és un repte tecnològic gegant que avui ja és possible gràcies al Zephyr d’Airbus. Comença una nova era en l’observació de la Terra.

Compartir en: