Skip to content

Impulsant vocacions: dones referents en la ciència i la tecnologia

DCA

L’11 de febrer se celebra el Dia Internacional de la Nena i la Dona en la Ciència, una jornada per reivindicar el paper de les dones en el sector tecnològic i posar el focus en iniciatives que ajuden a combatre la bretxa de gènere.

En parlem amb membres de la Digital Catalonia Alliance que en el seu dia a dia treballen formant infants i joves. Elles són Cristina Barrado, professora de la Universitat Politècnica de Catalunya – BarcelonaTech, investigadora del grup ICARUS i inclosa a la llista del top 2% de millors investigadors del món segons la Stanford University; i Anna Ruiz, enginyera de Sistemes Aeroespacials, divulgadora científica i impulsora del projecte Aula Sputnik, una iniciativa que acosta el sector aeroespacial a les escoles mitjançant tallers pràctics i vivencials.

La bretxa de gènere a les carreres tecnològiques

Cristina Barrado recorda que, quan ella va estudiar informàtica, la presència de dones era molt més elevada que ara. “A la meva orla hi ha moltes dones, però en els següents anys va anar baixant. No sé si pel canvi de llicenciatura a enginyeria, o que ho ha generat.” Aquests últims anys, la UPC, on Barrado és professora i investigadora, ha incrementat el nombre de dones matriculades en les seves carreres, però tot i així, la xifra de dones se situa en un 32%, lluny de la paritat. Barrado destaca una major presència de noies en noves titulacions vinculades a la ciència i tecnologia: “potser en agraden els reptes”, afegeix.

Anna Ruiz, per la seva banda, explica que la seva decisió d’estudiar enginyeria aeroespacial va ser fruit de la curiositat. “No tenia una vocació clara, però en visitar el Saló de l’Ensenyament i parlar amb estudiants del grau, vaig veure clar que volia ser una d’elles.” En el seu cas, el contacte directe amb referents va ser important per veure’s identificada en la seva tria, un factor que considera essencial per fomentar vocacions en nenes i noies.

Generar referents per trencar barreres

La visibilització de dones referents en ciència i tecnologia és un aspecte clau per revertir la bretxa de gènere. No obstant això, Cristina Barrado apunta que cal trobar un equilibri i apostar per iniciatives que facilitin la normalització: “A vegades, quedar exposades com a ‘personatge estrella’ pot tenir efectes inesperats”.

Anna Ruiz coincideix en la importància de donar visibilitat a les dones que treballen en el sector. “M’han inspirat moltes dones al llarg del camí, però la majoria dels meus mentors han estat homes.” Per això, considera fonamental que hi hagi més dones ocupant espais de referència. A través d’Aula Sputnik, ella mateixa s’ha convertit en un d’aquests referents, portant tallers a escoles sobre nanosatèl·lits, coets i el paper de la dona en el sector aeroespacial. “Quan anem a les aules i els nens i nenes es veuen fent activitats científiques i tecnològiques, pensen: ‘jo també puc fer-ho!’ i ajuda a trencar estereotips.”

Cap a un futur amb més dones en STEM

Per a Barrado, és fonamental que les noies entenguin que l’enginyeria no és un sobreesforç, sinó una feina apassionant on es resolen problemes que ajuden la societat. “Cal promoure des de la infància la idea que la enginyeria és un goig, no un sobreesforç. És una feina molt agraïda que permet resoldre problemes amb impacte sobre el a dia a dia de les persones”, conclou Barrado.

Anna Ruiz, amb Aula Sputnik, treballa precisament per combatre els estereotips que allunyen les noies d’aquestes disciplines. “Conèixer dones referents o veure dones dinamitzant tallers també genera referents per a les nenes i noies.” La seva tasca és una mostra de com petites accions poden tenir un gran impacte en el futur de moltes nenes que, potser, acabaran sent les enginyeres, investigadores i innovadores del demà.

Compartir en: